Wielki Piątek Męki Pańskiej
Liturgia na cześć Męki Pańskiej
Ołtarz ma być zupełnie obnażony: bez krzyża,
świeczników i obrusów.
Liturgia składa się z czterech części: liturgii słowa,
adoracji Krzyża, Komunii świętej i przeniesienia Najświętszego Sakramentu do
Grobu Pańskiego.
Kapłan i diakon, ubrani w szaty mszalne koloru
czerwonego, udają się do ołtarza i po oddaniu mu czci padają na twarz lub
klękają. Wszyscy zgromadzeni przez pewien czas modlą się w ciszy.
Następnie kapłan z posługującymi udaje się na miejsce
przewodniczenia. Zwrócony do wiernych odmawia jedną z następujących modlitw.
Pomnij, Boże, na swoje miłosierdzie, otaczaj
nieustanną opieką i uświęcaj lud swój, dla którego Twój Syn, Jezus Chrystus,
ustanowił paschalne misterium przelewając krew swoją. Który żyje i króluje na
wieki wieków. W. Amen.
Albo:
Boże, Ty przez mękę Chrystusa, Twojego Syna a naszego
Pana, zniweczyłeś śmierć, która wynikła z grzechu pierworodnego i jako
dziedzictwo przeszła na wszystkie pokolenia, spraw, abyśmy wszczepieni w
Chrystusa i uświęceni przez łaskę nosili w sobie podobieństwo do Niego, jak z
konieczności natury nosiliśmy podobieństwo do Adama. Przez Chrystusa, Pana
naszego. W. Amen.
LITURGIA SŁOWA
PIERWSZE CZYTANIE
Przebity za nasze grzechy
Czytanie z Księgi proroka Izajasza Iz 52,13-53,12
Oto się powiedzie mojemu słudze, wybije się, wywyższy i wyrośnie bardzo. Jak
wielu osłupiało na jego widok, tak nieludzko został oszpecony jego wygląd i
postać jego była niepodobna do ludzi, tak mnogie narody się zdumieją, królowie
zamkną przed nim usta, bo ujrzą coś, czego im nigdy nie opowiadano, i pojmą coś
niesłychanego. Któż uwierzy temu, cośmy słyszeli? na kim się ramię Pana
objawiło?
On wyrósł przed nami jak młode drzewo i jakby korzeń z wyschniętej ziemi. Nie
miał on wdzięku ani też blasku, aby na niego popatrzeć, ani wyglądu, by się nam
podobał. Wzgardzony i odepchnięty przez ludzi, mąż boleści, oswojony z
cierpieniem, jak ktoś, przed kim się twarze zakrywa, wzgardzony tak, iż
mieliśmy go za nic.
Lecz on się obarczył naszym cierpieniem, on dźwigał nasze boleści, a myśmy go
uznali za skazańca, chłostanego przez Boga i zdeptanego. Lecz on był przebity
za nasze grzechy, zdruzgotany za nasze winy. Spadła nań chłosta zbawienna dla
nas, a w jego ranach jest nasze zdrowie.
Wszyscyśmy pobłądzili jak owce, każdy z nas obrócił się ku własnej drodze; a
Pan zwalił na niego winy nas wszystkich. Dręczono go, lecz sam się dał gnębić,
nawet nie otworzył ust swoich. Jak baranek na rzeź prowadzony, jak owca niema
wobec strzygących ją, tak on nie otworzył ust swoich.
Po udręce i sądzie został usunięty; a kto się przejmuje jego losem? Tak!
Zgładzono go z krainy żyjących; za grzechy mego ludu został zbity na śmierć.
Grób mu wyznaczono między bezbożnymi i w śmierci swej był na równi z bogaczem,
chociaż nikomu nie wyrządził krzywdy i w jego ustach kłamstwo nie postało.
Spodobało się Panu zmiażdżyć go cierpieniem. Jeśli wyda swe życie na ofiarę za
grzechy, ujrzy potomstwo, dni swe przedłuży, a wola Pana spełni się przez
niego. Po udrękach swej duszy ujrzy światło i nim się nasyci. Zacny mój sługa
usprawiedliwi wielu, ich nieprawości on sam dźwigać będzie.
Dlatego w nagrodę przydzielę mu tłumy i posiądzie możnych jako zdobycz, za to,
że siebie na śmierć ofiarował i policzony został pomiędzy przestępców. A on
poniósł grzechy wielu i oręduje za przestępcami.
Oto słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY Ps 31,2 i 6.12-13.15-16.17 i
25
Ojcze, w Twe ręce składam ducha
mego.
Panie, do Ciebie się uciekam:
niech nigdy nie doznam zawodu,
wybaw mnie w sprawiedliwości Twojej!
W ręce Twoje powierzam ducha mego:
Ty mnie odkupisz, Panie, wierny Boże.
Stałem się znakiem hańby dla wszystkich mych wrogów,
dla sąsiadów przedmiotem odrazy,
postrachem dla moich znajomych;
ucieka, kto mnie ujrzy na drodze.
Ja zaś pokładam ufność w Tobie, Panie,
i mówię: „Ty jesteś moim Bogiem”.
W Twoim ręku są moje losy,
wyrwij mnie z rąk wrogów i prześladowców.
Niech Twoje oblicze zajaśnieje nad Twym sługą:
wybaw mnie w swym miłosierdziu.
Bądźcie dzielni i mężnego serca,
wszyscy, którzy ufacie Panu.
Ojcze, w Twe ręce składam ducha
mego.
DRUGIE CZYTANIE
Chrystus stał się sprawcą zbawienia dla wszystkich, którzy Go słuchają
Czytanie z Listu do Hebrajczyków Hbr 4,14-16;5,7-9
Mając arcykapłana wielkiego, który przeszedł przez niebiosa, Jezusa, Syna
Bożego, trwajmy mocno w wyznawaniu wiary. Nie takiego bowiem mamy arcykapłana,
który by nie mógł współczuć naszym słabościom, lecz doświadczonego we wszystkim
na nasze podobieństwo, z wyjątkiem grzechu. Przybliżmy się więc z ufnością do
tronu łaski, abyśmy otrzymali miłosierdzie i znaleźli łaskę w stosownej chwili.
Chrystus bowiem z głośnym wołaniem i płaczem za dni ciała swego zanosił gorące
prośby do Tego, który mógł Go wybawić od śmierci, i został wysłuchany dzięki
swej uległości.
A chociaż był Synem, nauczył się posłuszeństwa przez to, co wycierpiał. A gdy
wszystko wykonał, stał się sprawcą zbawienia wiecznego dla wszystkich, którzy
Go słuchają.
Oto słowo Boże.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ Flp 2,8-9
Chwała Tobie, Królu wieków
Dla nas Chrystus stał się
posłuszny aż do śmierci,
a była to śmierć krzyżowa.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko
i dał Mu imię, które jest ponad wszelkie imię.
Chwała Tobie, Królu wieków
EWANGELIA J 18,1-19,42
Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Jana
Pojmanie Jezusa
E. Po wieczerzy Jezus
wyszedł z uczniami swoimi za potok Cedron. Był tam ogród, do którego wszedł On
i Jego uczniowie. Także i Judasz, który Go wydał, znał to miejsce, bo Jezus i
uczniowie Jego często się tam gromadzili. Judasz otrzymawszy kohortę oraz
strażników od arcykapłanów i faryzeuszów, przybył tam z latarniami, pochodniami
i bronią. A Jezus wiedząc o wszystkim, co miało na Niego przyjść, wyszedł
naprzeciw i rzekł do nich: Kogo szukacie? E. Odpowiedzieli Mu: I. Jezusa z Nazaretu. E. Rzekł do nich Jezus: Ja jestem. E. Również i Judasz, który Go
zdradził, stał między nimi. Skoro więc rzekł do nich: Ja jestem, cofnęli się i
upadli na ziemię. Powtórnie ich zapytał: + Kogo szukacie? E. Oni zaś powiedzieli: T. Jezusa z Nazaretu. E. Jezus odrzekł: + Powiedziałem wam, że Ja jestem.
Jeżeli więc Mnie szukacie, pozwólcie tym odejść. E. Stało się tak, aby się
wypełniło słowo, które wypowiedział: Nie utraciłem żadnego z tych, których Mi
dałeś. Wówczas Szymon Piotr, mając przy sobie miecz, dobył go, uderzył sługę
arcykapłana i odciął mu prawe ucho. A słudze było na imię Malchos. Na to rzekł
Jezus do Piotra: + Schowaj miecz do
pochwy. Czyż nie mam pić kielicha, który Mi podał Ojciec?
Przed Annaszem
Zaparcie się Piotra. E. Wówczas kohorta oraz trybun razem ze strażnikami
żydowskimi pojmali Jezusa,
związali Go i zaprowadzili najpierw do Annasza. Był on bowiem teściem Kajfasza,
który owego roku pełnił urząd arcykapłański. Właśnie Kajfasz poradził Żydom, że
warto, aby jeden człowiek zginął za naród.
A szedł za Jezusem Szymon Piotr razem z innym uczniem. Uczeń ten był znany arcykapłanowi
i dlatego wszedł za Jezusem na dziedziniec arcykapłana, podczas gdy Piotr
zatrzymał się przed bramą na zewnątrz. Wszedł więc ów drugi uczeń, znany
arcykapłanowi, pomówił z odźwierną i wprowadził Piotra do środka. A służąca
odźwierna rzekła do Piotra: I. Czy może i ty
jesteś jednym spośród uczniów tego człowieka? E. On odpowiedział: I. Nie jestem. E. A ponieważ było zimno, strażnicy
i słudzy rozpaliwszy ognisko stali przy nim i grzali się. Wśród nich stał także
Piotr i grzał się.
Arcykapłan więc zapytał Jezusa o Jego uczniów i o Jego naukę. Jezus mu
odpowiedział: + Ja przemawiałem
jawnie przed światem. Uczyłem zawsze w synagodze i w świątyni, gdzie się
gromadzą wszyscy Żydzi. Potajemnie zaś nie uczyłem niczego. Dlaczego Mnie
pytasz? Zapytaj tych, którzy słyszeli, co im mówiłem. Oto oni wiedzą, co
powiedziałem. E. Gdy to powiedział,
jeden ze sług obok stojących spoliczkował Jezusa, mówiąc: I. Tak odpowiadasz arcykapłanowi? E. Odrzekł mu Jezus: + Jeżeli źle powiedziałem,
udowodnij, co było złego. A jeżeli dobrze, to dlaczego Mnie bijesz? E. Następnie Annasz wysłał Go
związanego do arcykapłana Kajfasza.
A Szymon Piotr stał i grzał się. Powiedzieli wówczas do niego: T. Czy i ty nie jesteś jednym z
Jego uczniów? E. On zaprzeczył
mówiąc: I. Nie jestem. E. Jeden ze sług arcykapłana,
krewny tego, któremu Piotr odciął ucho, rzekł: I. Czyż nie ciebie widziałem razem
z Nim w ogrodzie? E. Piotr znowu
zaprzeczył i natychmiast kogut zapiał.
Przed Piłatem
Od Kajfasza zaprowadzili Jezusa do pretorium. A było to wczesnym rankiem. Oni
sami jednak nie weszli do pretorium, aby się nie skalać, lecz aby móc spożywać
Paschę. Dlatego Piłat wyszedł do nich na zewnątrz i rzekł: I. Jaką skargę wnosicie przeciwko
temu człowiekowi? E. W odpowiedzi
rzekli do niego: T. Gdyby to nie był
złoczyńca, nie wydaliby i osądźcie według swojego prawa. E. Odpowiedzieli mu Żydzi: T. Nam nie wolno nikogo zabić. E. Tak miało się spełnić słowo
Jezusa, w którym zapowiedział, jaką śmiercią miał umrzeć.
Przesłuchanie
Wtedy powtórnie wszedł Piłat do pretorium, a wywoławszy Jezusa rzekł do Niego: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział: + Czy to mówisz od siebie, czy też
inni powiedzieli ci o Mnie? E. Piłat odparł: I. Czy ja jestem Żydem? Naród Twój
i arcykapłani wydali mi Ciebie. Coś uczynił? E. Odpowiedział Jezus: Królestwo
moje nie jest z tego świata. Gdyby królestwo moje było z tego świata, słudzy
moi biliby się, abym nie został wydany Żydom. Teraz zaś królestwo moje nie jest
stąd. E. Piłat zatem
powiedział do Niego: I. A więc jesteś
królem? E. Odpowiedział
Jezus: + Tak, jestem
królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać
świadectwo prawdziwe. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu. E. Rzekł do Niego Piłat: I. Cóż to jest prawda? E. To powiedziawszy wyszedł
powtórnie do Żydów i rzekł do nich: I. Ja nie znajduję w Nim żadnej winy. Jest zaś u was
zwyczaj, że na Paschę uwalniam wam jednego więźnia. Czy zatem chcecie, abym wam
uwolnił króla żydowskiego? E. Oni zaś powtórnie
zawołali: T. Nie Tego, lecz Barabasza!
E. A Barabasz był
zbrodniarzem.
„Oto człowiek”
Wówczas Piłat wziął Jezusa i kazał Go ubiczować. A żołnierze uplótłszy koronę z
cierni włożyli Mu ją na głowę i okryli Go płaszczem purpurowym. Potem
podchodzili do Niego i mówili: T. Witaj, królu żydowski! E. I policzkowali Go. A Piłat
ponownie wyszedł na zewnątrz i przemówił do nich: I. Oto wyprowadzam Go do was na
zewnątrz, abyście poznali, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy. E. Jezus więc wyszedł na zewnątrz,
w koronie cierniowej i płaszczu purpurowym. Piłat rzekł do nich: I. Oto człowiek. E. Gdy Go ujrzeli arcykapłani i
słudzy, zawołali: T. Ukrzyżuj!
Ukrzyżuj! E. Rzekł do nich
Piłat: I. Weźcie Go i sami
ukrzyżujcie Ja bowiem nie znajduję w Nim winy. E. Odpowiedzieli mu Żydzi: T. My mamy Prawo, a według Prawa
powinien On umrzeć, bo sam siebie uczynił Synem Bożym.
E. Gdy Piłat
usłyszał te słowa, uląkł się jeszcze bardziej. Wszedł znów do pretorium i
zapytał Jezusa: I. Skąd Ty jesteś? E. Jezus jednak nie dał mu
odpowiedzi. Rzekł więc Piłat do Niego: I. Nie będziesz mówić ze mną? Czy
nie wiesz, że mam władzę uwolnić Ciebie i mam władzę Ciebie ukrzyżować? E. Jezus odpowiedział: Nie miałbyś
żadnej władzy nade Mną, gdyby ci jej nie dano z góry. Dlatego większy grzech ma
ten, który Mnie wydał tobie. E. Odtąd Piłat
usiłował Go uwolnić. Żydzi jednak zawołali: T. Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś
przyjacielem Cezara. Każdy, kto się czyni królem, sprzeciwia się Cezarowi.
Wyrok
E. Gdy więc Piłat
usłyszał te słowa, wyprowadził Jezusa na zewnątrz i zasiadł na trybunale, na
miejscu zwanym Litostrotos, po hebrajsku Gabbata. Był to dzień, przygotowania
Paschy, około godziny szóstej. I rzekł do Żydów: I. Oto król wasz! A oni krzyczeli: T. Precz! Precz! Ukrzyżuj Go! E. Piłat rzekł do nich: I. Czyż
króla waszego mam ukrzyżować? E. Odpowiedzieli
arcykapłani: T. Poza Cezarem nie
mamy króla. E. Wtedy wydał im
Jezusa, aby Go ukrzyżowano.
Ukrzyżowanie
Zabrali zatem Jezusa. A On sam dźwigając krzyż wyszedł na miejsce zwane
Miejscem Czaszki, które po hebrajsku nazywa się Golgota. Tam Go ukrzyżowano, a
z Nim dwóch innych, z jednej i drugiej strony, pośrodku zaś Jezusa. Wypisał też
Piłat tytuł winy i kazał go umieścić na krzyżu. A było napisane: Jezus
Nazarejczyk, król żydowski. Ten napis czytało wielu Żydów, ponieważ miejsce, gdzie
ukrzyżowano Jezusa, było blisko miasta. A było napisane w języku hebrajskim,
łacińskim i greckim. Arcykapłani żydowscy mówili do Piłata: T. Nie pisz: Król żydowski, ale że
On powiedział: Jestem królem żydowskim. E. Odparł Piłat: I. Com napisał, napisałem.
E. Żołnierze zaś, gdy
ukrzyżowali Jezusa, wzięli Jego szaty i podzielili na cztery części, dla
każdego żołnierza po części; wzięli także tunikę. Tunika zaś nie była szyta,
ale cała tkana od góry do dołu. Mówili więc między sobą. T. Nie rozdzierajmy jej, ale rzućmy
o nią losy, do kogo ma należeć. E. Tak miały się wypełnić słowa Pisma: Podzielili między
siebie moje szaty, a los rzucili o moją suknię. To właśnie uczynili żołnierze.
Ostatnie słowa
A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona
Kleofasa, i Maria Magdalena. Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok
Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: + Niewiasto, oto syn twój. E. Następnie rzekł do ucznia: + Oto matka twoja. E. I od tej godziny uczeń wziął Ją do
siebie.
Śmierć Jezusa
Potem Jezus świadom, że już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo,
rzekł: + Pragnę. E. Stało tam naczynie pełne octu.
Nałożono więc na hizop gąbkę pełną octu i do ust Mu podano. A gdy Jezus
skosztował octu, rzekł: + Wykonało się!. E. I skłoniwszy głowę wyzionął
ducha.
Wszyscy klękają i przez chwilę zachowują
milczenie.
Przebicie serca
Był to dzień Przygotowania; aby zatem ciała nie pozostawały na krzyżu w szabat
– ów bowiem dzień szabatu był wielkim świętem – Żydzi prosili Piłata, aby
ukrzyżowanym połamano golenie i usunięto ich ciała. Przyszli więc żołnierze i
połamali golenie tak pierwszemu, jak i drugiemu, którzy z Nim byli ukrzyżowani.
Lecz kiedy podeszli i do Jezusa i zobaczyli, że już umarł, nie łamali Mu
goleni, tylko jeden z żołnierzy włócznią przebił Mu bok i natychmiast wypłynęła
krew i woda. Zaświadczył to ten, który widział, a świadectwo jego jest
prawdziwe. On wie, że mówi prawdę, abyście i wy wierzyli. Stało się to bowiem,
aby się wypełniło Pismo: Kości Jego nie będą łamane. I znowu na innym miejscu
mówi Pismo: Będą patrzeć na Tego, którego przebodli.
Złożenie do grobu
Potem Józef z Arymatei, który był uczniem Jezusa, lecz ukrytym z obawy przed
Żydami, poprosił Piłata, aby mógł zabrać ciało Jezusa. A Piłat zezwolił.
Poszedł więc i zabrał Jego ciało. Przybył również i Nikodem, ten, który po raz
pierwszy przyszedł do Jezusa w nocy i przyniósł około stu funtów mieszaniny
mirry i aloesu. Zabrali więc ciało Jezusa i obwiązali je w płótna razem z
wonnościami, stosownie do żydowskiego sposobu grzebania. A w miejscu, gdzie Go
ukrzyżowano, był ogród, w ogrodzie zaś nowy grób, w którym jeszcze nie złożono
nikogo. Tam to więc ze względu na żydowski dzień Przygotowania złożono Jezusa,
bo grób znajdował się w pobliżu.
Oto słowo Pańskie.
MODLITWA POWSZECHNA
Na zakończenie liturgii słowa odbywa się modlitwa
powszechna, która ma następujący przebieg: diakon, stojąc na ambonie, wypowiada
wezwanie, w którym podaje intencję modlitwy. Wszyscy przez pewien czas modlą
się w ciszy, po czym kapłan, z miejsca przewodniczenia lub stojąc przy ołtarzu,
odmawia modlitwę z rękami rozłożonymi.
W związku z panującą pandemią, dodano specjalne
wezwanie.
Módlmy się, najmilsi, za święty Kościół Boży, niech nasz
Bóg i Pan obdarzy go pokojem i jednością i strzeże go na całej ziemi, a nam
pozwoli wieść życie ciche i spokojne na chwałę Boga Ojca wszechmogącego.
Modlitwa w ciszy. Po niej kapłan śpiewa:
Wszechmogący, wieczny Boże, Ty w Chrystusie objawiłeś
swoją chwałę wszystkim narodom, † strzeż dzieła Twego miłosierdzia, * aby Twój
Kościół, rozszerzony na cały świat, trwał z niewzruszoną wiarą w wyznawaniu
Twojego imienia. Przez Chrystusa, Pana naszego. W. Amen.
2. ZA PAPIEŻA
Módlmy się za naszego papieża N., niech nasz Bój Pan,
który go wybrał do wykonywania władzy biskupiej, zachowa go w zdrowiu i
bezpieczeństwie dla swojego Kościoła świętego, aby rządził świętym ludem Bożym.
Modlitwa w ciszy. Po niej kapłan śpiewa:
Wszechmogący, wieczny Boże, Twoja mądrość wszystkim
kieruje, † wejrzyj łaskawie na nasze prośby i w swojej dobroci racz zachować
wybranego dla nas papieża, * aby lud chrześcijański, który od Ciebie otrzymuje
przewodników, pod zwierzchnictwem najwyższego pasterza wzrastał w zasługach
swej wiary. Przez Chrystusa, Pana naszego. W. Amen.
3. ZA WSZYSTKIE
STANY KOŚCIOŁA
Módlmy się za naszego biskupa N., za wszystkich
biskupów, kapłanów, diakonów, za wszystkich, którzy służą Kościołowi i za cały
lud wierny.
Modlitwa w ciszy. Po niej kapłan śpiewa:
Wszechmogący, wieczny Boże, Twój Duch uświęca całą
społeczność Kościoła i nią rządzi, † wysłuchaj nasze pokorne prośby za
wszystkie stany Kościoła, * aby dzięki Twojej łasce wszyscy wiernie Tobie
służyli. Przez Chrystusa, Pana naszego. W. Amen.
4. ZA KATECHUMENÓW
Módlmy się za katechumenów, niech nasz Bóg i Pan
otworzy wnętrza ich serc i bramy swojego miłosierdzia, aby otrzymawszy w
kąpieli odrodzenia odpuszczenie wszystkich grzechów, złączyli się z nami w
Chrystusie Jezusie, Panu naszym.
Modlitwa w ciszy. Po niej kapłan śpiewa:
Wszechmogący, wieczny Boże, Ty nieustannie ubogacasz
swój Kościół nowym potomstwem; † pomnóż wiarę i zrozumienie u katechumenów, *
aby odrodzeni w wodzie chrztu świętego, zostali zaliczeni do grona Twoich
przybranych dzieci. Przez Chrystusa, Pana naszego. W. Amen.
5. O JEDNOŚĆ CHRZEŚCIJAN
Módlmy się za wszystkich braci wierzących w Chrystusa:
niech nasz Bóg i Pan sprawi, aby dążyli do prawdy, niech ich zgromadzi i
zachowa w swoim jednym Kościele.
Modlitwa w ciszy. Po niej kapłan śpiewa:
Wszechmogący, wieczny Boże, Ty gromadzisz
rozproszonych, a zgromadzonych zachowujesz w jedności, † wejrzyj łaskawie na
wyznawców Twojego Syna, * i spraw, niech wszyscy, których uświęcił jeden
chrzest, złączą się w prawdziwej wierze i bratniej miłości. Przez Chrystusa,
Pana naszego. W. Amen.
6. ZA ŻYDÓW
Módlmy się za Żydów, do których przodków Pan Bóg
przemawiał, aby pomógł im wzrastać w miłości ku Niemu i w wierności Jego
przymierzu.
Modlitwa w ciszy. Po niej kapłan śpiewa:
Wszechmogący, wieczny Boże, Ty dałeś swoje obietnice
Abrahamowi i jego potomkom; † wysłuchaj łaskawie prośby swojego Kościoła, * aby
lud, który niegdyś był narodem wybranym, mógł osiągnąć pełnię odkupienia. Przez
Chrystusa, Pana naszego. W. Amen.
7. ZA NIEWIERZĄCYCH W CHRYSTUSA
Módlmy się za tych, którzy nie wierzą w Chrystusa, aby
i oni napełnieni światłem Ducha Świętego, mogli wkroczyć na drogę zbawienia.
Modlitwa w ciszy. Po niej kapłan śpiewa:
Wszechmogący, wieczny Boże, spraw, aby niewierzący w
Chrystusa, postępując zgodnie z sumieniem znaleźli prawdę; † i abyśmy przez
wzrost we wzajemnej miłości oraz pełniejszy udział w tajemnicy Twego życia, *
stali się w świecie doskonalszymi świadkami Twojej miłości. Przez Chrystusa,
Pana naszego. W. Amen.
8. ZA NIEWIERZĄCYCH W BOGA
Módlmy się za wszystkich, którzy nie uznają Boga, aby
w szczerości serca postępowali za tym, co słuszne, i tak mogli odnaleźć samego
Boga.
Modlitwa w ciszy. Po niej kapłan śpiewa:
Wszechmogący, wieczny Boże, Ty stworzyłeś wszystkich
ludzi, aby zawsze Ciebie szukali, a znajdując Cię, doznali pokoju; † spraw
łaskawie, aby wszyscy, mimo przeszkód i niebezpieczeństw, dostrzegali znaki
Twojej dobroci oraz świadectwo dobrych czynów tych ludzi, którzy w Ciebie
wierzą * i z radością wyznali wiarę w Ciebie, jedynego prawdziwego Boga i Ojca
wszystkich ludzi. Przez Chrystusa, Pana naszego. W. Amen.
9. ZA RZĄDZĄCYCH PAŃSTWAMI
Módlmy się za wszystkich rządzących państwami: niech
nasz Bóg i Pan kieruje ich umysłami i sercami według swojej woli, abyśmy
wszyscy żyli w prawdziwej wolności i pokoju.
Modlitwa w ciszy. Po niej kapłan śpiewa:
Wszechmogący, wieczny Boże, w Twoim ręku są ludzkie
serca i od Ciebie pochodzą prawa wszystkich ludów; † wejrzyj łaskawie na tych,
którzy nami rządzą, * aby na całym świecie panował trwały pokój i pomyślność
narodów, a religia cieszyła się wolnością. Przez Chrystusa, Pana naszego. W.
Amen.
10. W CZASACH PANDEMII
Módlmy się do Ojca w niebie w związku
z panującą epidemią, prosząc o jej ustanie, † polecajmy wszystkich
chorych, zmarłych, ich rodziny i bliskich, personel medyczny
i wolontariuszy*, a także zagrożonych wirusem oraz wszystkich
zagubionych.
Modlitwa w ciszy. Po niej kapłan śpiewa:
Wszechmogący wieczny Boże, Ojcze miłosierdzia,
jedyny Dawco życia i zdrowia, † wysłuchaj pokornego wołania swoich dzieci
doświadczonych nieszczęściem* i w swojej nieskończonej miłości przywróć
nam zdrowie, pokój i bezpieczeństwo. Przez Chrystusa, Pana naszego.
Amen.
11. ZA STRAPIONYCH I CIERPIĄCYCH
Módlmy się, najmilsi, do Boga Ojca wszechmogącego, aby
oczyścił świat z wszelkich błędów, odwrócił od nas choroby, głód oddalił,
otworzył więzienia, rozerwał kajdany, raczył dać bezpieczeństwo i szczęśliwy
powrót podróżującym, zdrowie chorym, a umierających obdarzył zbawieniem.
Modlitwa w ciszy. Po niej kapłan śpiewa:
Wszechmogący, wieczny Boże, pociecho strapionych i
mocy cierpiących, † usłysz prośby tych, którzy w jakimkolwiek utrapieniu wołają
do Ciebie, * aby wszyscy mogli się radować, że doznali w swoich potrzebach
Twego miłosierdzia. Przez Chrystusa, Pana naszego. W. Amen.
CZĘŚĆ DRUGA: ADORACJA KRZYŻA
Po modlitwie powszechnej odbywa się uroczysta adoracja
Krzyża.
Do ołtarza przynosi się zasłonięty Krzyż; dwaj
ministranci niosą przy nim zapalone świece. Kapłan, stojąc przed ołtarzem,
bierze Krzyż, odsłania jego górną część i podnosząc go śpiewa wezwanie: Oto
drzewo Krzyża; Wszyscy odpowiadają: Pójdźmy z pokłonem, po skończeniu śpiewu
klękają na oba kolana i przez chwilę oddają cześć Krzyżowi.
ŚPIEW PRZY UKAZANIU KRZYŻA
Kapłan/Diakon: 0to drzewo Krzyża, na którym
zawisło Zbawienie świata.
Wszyscy odpowiadają: Pójdźmy z pokłonem.
ŚPIEWY NA ADORACJĘ KRZYŻA
ANTYFONA
Wielbimy Krzyż Twój, Panie Jezu, * wysławiamy Twoje
święte zmartwychwstanie, * bo przez drzewo Krzyża przyszła radość dla całego
świata.
Ps 67 (66), 2
Niech Bóg się zmiłuje nad nami i nam błogosławi; *
niech nam ukaże pogodne oblicze.
ANTYFONA
Wielbimy Krzyż Twój, Panie Jezu, * wysławiamy Twoje
święte zmartwychwstanie, * bo przez drzewo Krzyża przyszła radość dla całego
świata.
Święty Boże, Święty mocny, Święty nieśmiertelny,
zmiłuj się nad nami.
Święty Boże, Święty mocny, Święty nieśmiertelny,
zmiłuj się nad nami.
Święty Boże, Święty mocny, Święty nieśmiertelny,
zmiłuj się nad nami.
Ludu, mój ludu, cóżem ci uczynił?
W czymem zasmucił albo w czym zawinił?
Jam cię wyzwolił z mocy faraona,
A tyś przyrządził krzyż na me ramiona.
Ludu, mój ludu…
Jam cię wprowadził w kraj miodem płynący,
Tyś Mi zgotował śmierci znak hańbiący.
Ludu, mój ludu…
Jam ciebie szczepił, winnico wybrana,
A tyś Mnie octem poił, swego Pana.
Ludu, mój ludu…
Jam dla cię spuszczał na Egipt karanie.
A tyś Mnie wydał na ubiczowanie.
Ludu, mój ludu…
Jam faraona dał w odmęt bałwanów,
A tyś Mnie wydał książętom kapłanów.
Ludu, mój ludu…
Morzem otworzył, byś szedł suchą nogą,
A tyś Mi włócznią bok otworzył srogą.
Ludu, mój ludu…
Jam ci był wodzem w kolumnie obłoku,
Tyś Mnie wiódł słuchać Piłata wyroku.
Ludu, mój ludu…
Jam ciebie karmił manny rozkoszami,
Tyś Mi odpłacił policzkowaniami.
Ludu, mój ludu…
Jam ci ze skały dobył wodę zdrową,
A tyś Mnie poił goryczą żółciową.
Ludu, mój ludu…
Jam dał, że zbici Kanaan królowie,
A ty zaś trzciną biłeś Mnie po głowie.
Ludu, mój ludu…
Jam ci dał berło Judzie powierzone,
A tyś Mi wtłoczył cierniową koronę.
Ludu, mój ludu…
Jam cię wywyższył między narodami,
Tyś Mnie na krzyżu podwyższył z łotrami.
HYMN
Krzyżu święty, nade wszystko
Drzewo przenajszlachetniejsze!
W żadnym lesie takie nie jest,
Jedno na którym sam Bóg jest.
Słodkie drzewo, słodkie gwoździe,
Rozkoszny owoc nosiło.
Skłoń gałązki, drzewo święte,
Ulżyj członkom tak rozpiętym,
Odmień teraz ona srogość,
Którąś miało z przyrodzenia,
Spuść lekuchno i cichuchno
Ciało Króla niebieskiego.
Tyś samo było dostojne
Nosić światowe zbawienie,
Przez cię przewóz jest naprawień
Światu, który był zagubień,
Który święta Krew polała,
Co z Baranka wypływała.
W jasełkach leżąc gdy płakał,
Już tam był wszystko oglądał,
Iż tak haniebnie umrzeć miał,
Gdy wszystek świat odkupić chciał.
W on czas między zwierzętami,
A teraz między łotrami.
Niesłychana to jest dobroć
Za kogo na krzyżu umrzeć;
Któż to może dzisiaj zdziałać,
Za kogo swoją duszę dać?
Sam to Pan Jezus wykonał,
Bo nas wiernie umiłował.
Nędzne by to serce było,
Co by dziś nie zapłakało,
Widząc Stworzyciela swego
Na krzyżu zawieszonego,
Na słońcu upieczonego
Baranka wielkanocnego.
Maryja Matka patrzała
Na członki, co powijała,
Powijając całowała,
Z tego wielką radość miała.
Teraz je widzi sczerniałe,
Żyły, stawy w Nim porwane.
CZĘŚĆ TRZECIA: KOMUNIA ŚWIĘTA
Ołtarz nakrywa się obrusem i umieszcza na nim korporał
i mszał. Następnie diakon, lub, gdy go nie ma, sam kapłan, przynosi Najświętszy
Sakrament krótszą drogą z miejsca przechowania do ołtarza.
Gdy diakon postawi na ołtarzu puszkę z Najświętszym
Sakramentem i odkryje ją, podchodzi kapłan, przyklęka i staje przy ołtarzu. Z
rękami złożonymi głośno mówi:
Pouczeni przez Zbawiciela i posłuszni Jego słowom,
ośmielamy się mówić:
Kapłan rozkłada ręce i mówi razem z ludem:
Ojcze nasz, któryś jest w niebie: * święć się imię
Twoje, * przyjdź Królestwo Twoje, * bądź wola Twoja jako w niebie tak i na
ziemi. * Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj. * I odpuść nam nasze
winy, * jako i my odpuszczamy naszym winowajcom. * I nie wódź nas na
pokuszenie, * ale nas zbaw ode złego.
Z rozłożonymi rękami sam kapłan mówi dalej:
Wybaw nas. Panie, od zła wszelkiego * i obdarz nasze
czasy pokojem. * Wspomóż nas w swoim miłosierdziu, * abyśmy zawsze wolni od
grzechu * i bezpieczni od wszelkiego zamętu, * pełni nadziei oczekiwali *
przyjścia naszego Zbawiciela, Jezusa Chrystusa.
Kapłan składa ręce. Lud kończy modlitwę:
Bo Twoje jest królestwo i potęga, i chwała na wieki.
Kapłan, ze złożonymi rękami, mówi cicho:
Panie Jezu Chryste, * niech przyjęcie Ciała Twojego *
nie ściągnie na mnie wyroku potępienia, * lecz dzięki Twemu miłosierdziu niech
mnie chroni * oraz skutecznie leczy moją duszę i ciało.
Kapłan przyklęka, bierze małą hostię i trzymając ją
nieco podniesioną nad pateną, zwrócony do ludu, mówi głośno:
Oto Baranek Boży, który gładzi grzechy świata. *
Błogosławieni, którzy zostali wezwani na Jego ucztę.
I razem z ludem jeden raz dodaje:
Panie, nie jestem godzien, abyś przyszedł do mnie, *
ale powiedz tylko słowo, * a będzie uzdrowiona dusza moja.
Kapłan zwrócony do ołtarza, z czcią przyjmuje Ciało
Chrystusa.
Następnie kapłan rozdaje wiernym Komunię świętą. W
czasie Komunii można śpiewać odpowiednie pieśni.
Po Komunii można zachować przez pewien czas święte
milczenie, po czym kapłan odmawia następującą modlitwę:
MODLITWA PO KOMUNII
Wszechmogący, wieczny Boże, Ty nam dałeś nowe życie
przez błogosławioną śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa, † zachowaj w nas
dzieło swojego miłosierdzia * i spraw, abyśmy przez udział w tym misterium żyli
zawsze dla Ciebie. Przez Chrystusa, Pana naszego. W. Amen.
CZĘŚĆ CZWARTA: PROCESJA DO GROBU PAŃSKIEGO
Zgodnie z wielowiekową tradycją, w Wielki Piątek po
ukończeniu liturgii Męki Pańskiej, przenosi się Najświętszy Sakrament do Grobu
Pańskiego i wystawia do adoracji.
Po modlitwie po Komunii Najświętszy Sakrament wystawia
się na ołtarzu w monstrancji, którą się okrywa przezroczystym białym welonem.
Kapłan w uroczystej procesji przenosi Najświętszy
Sakrament do Grobu Pańskiego. W czasie procesji śpiewa się pieśń o Męce
Pańskiej, np. Jezu Chryste, Panie miły.
Po wystawieniu Najświętszego Sakramentu w Grobie
Pańskim, kapłan okadza Go i po chwili milczenia odmawia następującą modlitwę:
Panie Jezu Chryste, nasze zmartwychwstanie i życie,
podźwignij nas z grobu grzechów, nawiedź i napełnij duchową mocą. Spraw, abyśmy
ugruntowani w wierze, nadziei i miłości mogli pojąć ze wszystkimi świętymi, jak
wielka jest Twoja miłość. Tak bardzo nas umiłowałeś, że dla nas poniosłeś
śmierć na krzyżu, aby żaden człowiek, który wierzy w Ciebie, nie zginął, ale
miał życie wieczne. Który żyjesz i królujesz na wieki wieków. W. Amen.
Kapłan i posługujący, po krótkiej adoracji w ciszy,
odchodzą do zakrystii. Adoracja Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim trwa
do rozpoczęcia Wigilii Paschalnej.
Po zakończeniu liturgii Męki Pańskiej obnaża się
ołtarz w prezbiterium.
Prawa Autorskie do tekstów liturgicznych należa do Konferencji Episkopatu Polski, Wydawnictwa Pallotinum i serwisu brewiarz.pl. Na stronie prezentowane są tylko do celów modlitewnych.